Allergivänliga chokladkalendrar

Bild på två mjölkfria chokladkalendrar från Plamil.
 
 
I år kommer jag att fira en ytterst ovanlig jul. Ja, åtminstone för att vara mig. Jag har aldrig varit allergisk mot någonting tidigare och därför har jag alltid ätit precis det jag velat. Gröt, lussebullar, godis, övrig julmat... I år har detta förändrats. Sedan mars går jag, i samråd med dietist, på en strikt hälsodiet för att få bukt med magsmärtor. Detta innebär att jag först tagit bort allting som magen skulle kunna reagera på. Sedan tillsätter jag en sak i taget för att se vad jag tål och inte tål. I nuläget innebär det en kost helt fri från gluten, laktos, soja och sockeralkoholer. Jag undviker även många baljväxter och frukter. Som ni förstår är det inte alldeles lätt att hålla sig till den kosten. Därför blir det spännande att se hur det går att leva efter dieten även under juletider!
 
Under den senaste tiden har jag undersökt om det är möjligt att köpa en chokladkalender som passar mina behov. Glädjande nog har jag hittat två stycken olika chokladkalendrar som ska gå att äta! Märkena Moo Free och Plamil har tagit fram kalendrar som inte bara är gluten- och mjölkfria, utan också ekologiska och Fairtrade-märkta! Perfekt för mig, med andra ord! Kalendrarna passar alla er som följer metoden FODMAP (om ni inte är väldigt känsliga mot hasselnötter eller sojalecitin), är gluten- eller laktosintoleranta, mjölkallergiker, vegetarianer och/eller veganer. Viktigt för er som äter enligt FODMAP är att det endast är Plamils organic fairtrade milky dairy free advent calender som gäller, då den med no added sugar innehåller sojamjöl och xylitol. Själv har jag inte bestämt vilket av märkena jag ska prova i år, men jag lovar att skriva en recension om hur chokladen smakar när jag öppnat några luckor!
 
Innehållsförteckningen på Organic Dairy Free Advent Calender från Moo Free:
· Suger (35%)
· Cocoa butter
· Rice powder (20%)
· Cocoa mass
· Emulsifier: Sunflower Lecithin
· Natural flavouring
 
Produkten innehåller 42% kakaoingredienser. Kan innehålla spår av hasselnötter och soja.
Chokladkalendern är fri från: Mjölk, laktos, gluten, vete, kasein och ägg.
 
Innehållsförteckningen på Organic Fairtrade Milky Dairy Free Advent Calender från Plamil:
· Sugar (35%)
· Cocoa powder
· Rice powder (rice syrup powder, rice starch, rice flour) (20%)
· Cocoa mass
· Emulsifier: Sunflower Lecithin
 
Produkten innehåller minst 45% kakaoingredienser. Kan innehålla spår av soja.
Chokladkalendern är fri från: Mjölk, laktos, gluten och nötter.



Kommentarer
Kommentera inlägget här
Namn
Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar

Trackback