Planering inför vintern

 
 
Alldeles snart är det dags att vända blad i kalendern och kika på oktober månad. Kanske blir det årets första riktiga höstmånad vädermässigt?! I så fall passar det minst lika bra att höstmysa som att förbereda saker inför vintern. Förbereda inför vintern? Ja, men faktiskt. Det är inte så långt kvar innan alla julförberedelser sätter igång som man kan tro. Fördelen med att planera redan nu är att det inte behöver bli så stressigt i december!
 
Vad kan man då förbereda redan i oktober? Även om det är lite tidigt att dra igång med städningen så kan det finnas massor av småsaker att göra! Börja med att skriva ner en lista med saker du vill ha ordnat innan julledigheten drar igång. Det kan vara tråkiga saker som du känner att du "måste" göra, men också roligare grejer som du alltid velat hinna med, men som aldrig blivit av. Titta igenom den långa listan och fundera på vad som kan göras i förhand. Alla julklappar måste till exempel inte inhandlas 20 december. Det kan vara mer ekonomiskt (och mindre stressigt) att dela upp shoppandet under flera månader. Vill du baka tio olika kakor att bjuda släkten på? Kanske någon av kakorna är lite mindre julig än lussebullar, så att du kan baka redan nu? Det är lätt att frysa in allihop och ta fram kakorna lagom till första advent!
 
Själv brukar jag dela upp min planeringslista så att jag har någonting att göra varje vecka. Det behöver inte vara en stor uppgift, men om jag gör någonting varje vecka så blir det inte mycket kvar när det väl gäller. Målet med min vinterplanering är att vara klar med alla "måsten" i tid till första advent. I december vill jag inte göra någonting annat än att pynta, baka lussebullar/pepparkakor och mysa. Allting som lämnas att göra i december ska vara sådant som drar igång julstämningen!



Kommentarer
Kommentera inlägget här
Namn
Kom ihåg mig?
E-postadress (publiceras ej)

URL/Bloggadress

Kommentar

Trackback